Producenten af Gaydon har endelig løftet sløret for den nye DBS Superleggera, fremstillet af en kombination af to ikoner af bil-industrien; Aston Martin DBS-modellen fra 1967 og Italiensk karosserimager Touring Superleggera.
Denne DBS Superleggera følger således i fodsporene af modeller DB4, DB5 og DB6 Mark I, og kommer som erstatning for Vanquish S til Aston Martin katalog, som har fået en krop af atletiske linjer fremstillet af kulfiber. Udstyret med mange aerodynamiske udstyr, som en dobbelt diffusor inspireret af F1, kommer DBS Superleggera til at forblive fast på vejen under alle omstændigheder og dette på trods af sin generøse kavaleri af hestekræfter.
Det er tydeligt at se, at bilens design stammer fra DB11, hvor Aston Martin har arbejdet på detaljerne, både ved udseende som det indre – den har fået hele 115 hk mere (svarende til en Golf 1.4 TSI) og har smidt 77 kg (1’693 kg), som får den til at være 0.5 sekunder hurtigere fra 0 til 100 km/t. På udseende har den fået modificeret baglygter og en ond Zagato-stilet luftindtag på fronten, indrammet af ekstravagante luftindtag på siderne. Man skulle tro, at det er DB11’s onde tvilling.
Under disse muskulære og organiske linjer skjuler sig faktisk en V12 motor med 5.2 liters bi-turbo, der udvikler ikke mindre end 715 hk og 900 Nm (!). Kombineret med en automatisk ZF 8-trins gearkasse, vil den britiske Super GT nå helt op til 339 km/t i topfart, efter at have slugt 0 til 100 km/t på bare 3,4 sekunder og 0 til 160 km/t på 6,4 sekunder.
For at kunne standse (og til de lidt mere nørdet læsere) kan DBS stole på carbon-keramiske bremser med en diameter på 410 mm foran og 360 mm bagud, bag fælgene på 21 tommer . Vægtfordelingen er 51/49 mellem fronten og bagenden.
Alle disse kræfter vil kunne blive nydt af køretøjets passagerer, som vil kunne sidde komfortabelt installeret i et cockpit klædt i læder og Alcantara, og udstyret med ’Sports Plus’ sæder og rat, der tilbydes som standard.
Aston udtaler, at DBS også lyder mere ‘kommanderende og kraftfuld’ end DB11, takket være det nye musikalsk fire-udstødningsarrangement, der skulle være nok til at vække de døde. En stivere bageste underramme, et dynamisk stabilitetsstyringssystem og reviderede motorophæng skal ligge til en mere dynamisk, lydhør og spændende køreoplevelse, der ligner den nye Vantage, men med en smule mere elegance, så man kan køre tværs over kontinenter.
Denne karismatisk Aston Martin vil gå efter Ferrari 812 Superfast som nok nogle af de sidste V12 GT-biler på vejen, og selvom den ikke er lige så hurtig eller sportslig som sin rival fra Maranello, vil nok være den oplagt mulighed for den Britisk gentleman.
Prisen på denne Aston Martin DBS Superleggera er sat lige over de 2 millioner kroner (uden afgift). De første leverancer forventes i 3. kvartal 2018, men man skal være hurtig, da Aston Martin allerede har fået en del bestillinger.