Det er blevet billigere at komme bag rattet i drømmebilen. Siden januar 2016 er mange nye leasingforhandlere nemlig skudt op. Og det presser priserne på flexleasing med helt op til 10-15 procent. Det viser datatal fra portalen. Samtidig viser sammenligninger, at der stadig er mange penge at spare ved at vælge de billigste forhandlere.
Vi har undersøgt priserne for flexleasing. Og til glæde for forbrugerne viser analysen, at priserne det seneste halvandet til to år er faldet markant – både på udbetaling, månedlig ydelse og restværdi.
Helt op til 10-15 procent viser analysen. Og med de nye bilafgifter har prisen fået endnu et “lille” hak ned. Den øgede konkurrence og prisfaldet betyder samtidig, at restværdien på flexleasingbiler, altså den pris bilen skal kunne sælges for efter endt leasingperiode, er blevet mere realistisk.
– Selv om priserne er faldet drastisk, skal man som forbruger stadig passe på med at lade sig forblinde af en lav månedlig ydelse på drømmebilen. Udbetalingen og den månedlige ydelse skal afspejle restværdien. Så når du sammenligner tilbud på flexleasing, er det vigtigt, at forhandlerne har oplyst både udbetaling, månedlig ydelse og restværdi, forklarer Morten Grønhøj, markedschef hos Findleasing
På Findleasing er der et klart billede af, at de forhandlere, der ikke oplyser alle priser, har markant færre besøgende end forhandlere, der oplyser alle beløb. Ifølge Morten Grønhøj er det et klart signal om, at forbrugerne er blevet mere bevidste om, at forhandlernes annoncer skal være fuldt gennemsigtige og realistiske.
Store prisforskelle stadigvæk
Et eksempel på, at man stadig skal være meget opmærksom, er nedenstående dugfriske eksempel på to flexleasing tilbud på den samme BMW 3-serie hentet hjem fra Tyskland.
Begge tilbud er med en løbetid på 36 måneder og en udbetaling på 68.750 kr. Men mens den dyre forhandler forlanger 5.500 i månedlig ydelse og opererer med en restværdi på 106.000 kr., så forlanger den billige forhandler kun 4.800 kr. i månedlig ydelse og opererer med en restværdi helt nede på 86.657. Over 36 måneder er forskellen i totalomkostninger 44.543, hvilket svarer til 13,5 procent.
– Dette er et rigtig godt eksempel på, hvor forskelligt forhandlerne sætter priserne, og også et eksempel på, at det er vigtigt at holde ekstra øje med restværdien. Restværdien er vigtig, da en for høj restværdi kan resultere i uventede overraskelser efter endt leasingperiode, fordi salgsprisen ligger under restværdien. Derfor skal man altid sikre sig, at restværdien er realistisk, forklarer Morten Grønhøj.
Lad eventuelt leasingselskabet stå med restværdien
Hos firmaet AutoC i Randers har Lars Holm 20 års erfaring med at rådgive private, virksomheder og organisationer i leasingaftaler. Også han genkender den større konkurrence på markedet og de faldende priser.
Han påpeger også, at restværdien er meget vigtigt for leasingydelsen, men tilføjer, at forbrugerne også bør sikre sig, at forhandleren giver garanti på bilen, og at man lader leasingselskabet indestå for restværdien, hvilket man altid har gjort hos AutoC – også selv om det betyder en højere ydelse.
– Det at indgå en leasingaftale, hvor leasingselskabet hæfter for restværdien, kræver, at man har styr på sit kørselsbehov. For det koster ekstra at køre længere end de aftalte kilometer. Skal man selv indestå for restværdien, anbefaler jeg at tage fat i en seriøs forhandler af brugte biler eller en uvildig rådgiver og spørge, hvad bilen er værd efter endt leasingperiode, siger Lars Holm.
Ifølge Morten Grønhøj er det i dag nemmere at sælge en bil uden afgift end med afgift. Leasingmarkedet bliver større og større, og derfor bliver der mere interesse for biler uden afgift.
– Mange forhandlere kan genbruge bilerne til nye leasingkontrakter eller forhandlere af brugte biler kan vælge at betale afgiften og sælge bilen videre som et normalt salg – eller endda også uden afgift til et meget større marked end Danmark, nemlig Europa. Desuden taber en bil uden afgift også mindre værdi i stilstand end hvis den var med, og er dermed med til at gøre bilen mere attraktiv, forklarer han.