Hvis jeg selv importere leasingbilen?

Man kan sagtens selv importere drømmebilen fra det tyske marked, der er dog flere ting du bør være opmærksom på! Eksempelvis kilometersnyd, fusk med servicebogen eller tidligere skader der kan medføre dårlig kvalitet af køretøjet, hvilket ikke er godt til når bilen skal videresælges til leasingselskabet.

Derfor er det vigtigt at have styr på tingene og dermed er ekstra opmærksom hvis man selv importerer. Kender du ikke til biler, anbefaler vi at du finder en leasingforhandler til at hjælpe dig, som i sidste ende kan være godt givet ud.

Lad os antage at du har købt en Audi A5 på det tyske marked for 200.000 kr uden moms og afgift. Du skal nu videresælge den til leasingselskabet før der kan tegnes en kontrakt. I tilfældet her opdager leasingforhandleren en gammel skade du ikke selv havde opdaget, eller også at bilen er handlet 20.000 kr over den generelle markedspris, hvilket medfører et økonomisk tab inden der overhovedet er tegnet en kontrakt.

Vi plejer af flere årsager at vejlede forbrugerne om at lade forhandlerne importere bilerne. De kender jargongen og handler dagligt biler over grænserne. En anden årsag er, at man jo alligevel ikke må eje bilen og efterfølgende lease den ud til sig selv – det skal være et leasingselskab.

Vælger du alligevel selv at importere er her en huskeliste:

  • Restgæld i bilen
  • Hvis den tyske ejer har bilens papirer i hænde, er der ingen restgæld i bilen.
  • Husk altid at tjekke om sælgerens identitet stemmer overens med ejerforholdet, som er angivet på den tyske registreringsattest (på tysk hedder registreringsattesten Fahrzeugbrief).
  • Tjek om bilens stelnummer og passer sammen med stelnummeret på papiret.
  • Tjek servicebogen for kilometertal, og bed gerne sælgeren om at fremvise samtlige værksteds-regninger – dem gennemgår du grundigt i forhold til servicebogen.
  • Husk det er en meget vigtig nødvendighed, at du får bilens registreringsattest med til Danmark.

Inden du skriver under på slutsedlen skal du sikre dig nedestående

Der er desværre set eksempler på, at nogle bilforhandlere i udlandet forsøger at komme udenom forbrugerretten.

Tjek derfor slutsedlen efter nedenstående ord og begreber – Og skriv ikke under, hvis de forekommer:

  • Händlergeschäft, autoforhandler, firma – hvis dette står nævnt, skriver du under på, at der er tale om et engroskøb. (ingen garanti)
  • Im kundenauftrag – Er den tyske udgave af “bilen sælges for kunde”
  • Unfallswagen, unfallsschaden, unfallauto – Betyder, at bilen har været skadet.
  • Bastlerfahrzeug, Schrottwagen, zum Ausschlatten – Betyder, at bilen er solgt “til reservedele”

 

Tyske prøveplader

Vælger du at benytte prøveplader, kan de anskaffes ved transportcentrene i grænse området. Udgifter til plader og forsikring udgør ca. 2000 kroner. Her skal du være opmærksom på, at pladerne er gyldige 5 dage fra de er anskaffet.

FindLeasing ApS