Denne artikel indeholder sponsoreret indhold.
Som bilejer behøves du ikke at vide alt om din bil. Der vil altid være nogle dele, som du ikke vidste fandtes, ligesom der med al sandsynlighed vil være nogle tekniske installationer og andre ting, som du ikke helt ved, hvordan hænger sammen. Når det så er sagt, så er det yderst værdifuldt at have en grundlæggende viden om den bil, du kører rundt i.
En tændspole er en meget almindelig komponent i en benzindrevet forbrændingsmotor, så ejer eller leaser du en benzindrevet bil, så bør du læse med her. Der venter dig nemlig fire interessante facts.
#1 En tændspole har til formål at tilføre strøm til tændrøret
Du har sikkert stødt på begrebet tændspole før, men ved du ikke helt, hvilken funktion denne bildel har, så er du bestemt ikke alene. Rigtig mange bilejere har ikke den fjerneste idé om, hvorfor en tændspole er en uundværlig del i en benzindrevet bil. Derfor vil vi gerne komme dig – og mange andre bilister – til undsætning.
Det er tændspolen, der sørger for, at tændrøret slår sin gnist, således at forbrændingsgnisten starter. Udefra set er en tændspole bare et stykke metal, der er forbundet til bilens tændrør, men som du måske kan fornemme, så er netop tændspolen en uundværlig del. Derved er det alfa og omega, at delen ikke er defekt. Det er i øvrigt meget forskelligt, om der er én tændspole til alle tændrør, eller om der er en tændspole til hvert tændrør.
#2 Der er en række tydelige tegn på, at bilens tændspole er defekt
Som bilist er der en række ting, du skal være opmærksom på, hvis du skal vurdere, om bilens tændspole er defekt. Som regel er tegnene så tydelige, at der ikke bør herske nogen tvivl, men der er ingen regler uden undtagelser.
Der findes forskellige måder, hvorpå man kan teste tændspoler, men det er som udgangspunkt ikke noget, man bør eksperimentere med, medmindre man er uddannet mekaniker.
Her er nogle af tegnene:
- Motoren har manglende trækkraft
- Motoren vil ikke starte
- Motorkontrollampen lyser
- Der opleves ujævn motorgang
- … og mere!
Ovenstående kan også være tegn på andre udfordringer, men i mange tilfælde er det tændspolen, den er gal med. I forhold til at identificere fejlen vil det være en fordel, hvis man har en nyere bil. Nyere bil er nemlig betydeligt lettere at fejllæse – bl.a. gennem fejlkoder.
#3 Dette værktøj skal man bruge for at udskifte den defekte tændspole
Man skal bruge lidt forskelligt værktøj, når man skal udskifte en defekt tændspole. Ligger du ikke allerede inde med det fornødne værktøj, så bør du anskaffe dig det, da det er en forudsætning for, at du kan komme i mål med reparationen.
Du vil typisk kunne klare dig med følgende værktøj og tilbehør:
- Skruenøgler i passende størrelser
- En ren klud (så du kan fjerne skidt)
- Elektrisk kontaktfedt
- En momentnøgle (så du kan stramme fastgørelseselementer)
- Aftageværktøj (så du kan fjerne tændspolen nemt og sikkert)
Skal du bruge andet end ovennævnte, så vil det typisk fremgå af bilens service- og reparationsmanual. Denne manual er i øvrigt god at gennemgå, inden man kaster sig ud i en sådan reparation.
#4 Sådan udskiftes tændspoler
Tændspoler er ikke nogle, man bare lige udskifter på et splitsekund. Det kan være en lidt kompliceret reparation, der kræver, at du ved, hvad du har at gøre med. Fremgangsmåden kan i øvrigt variere fra bil til bil, hvorfor det er svært at give dig et nøjagtigt svar på, hvordan du skal gribe det an.
Fremgangsmåden er typisk noget a la følgende:
- Sluk motoren og lad den køle ned
- Tag minusledningen af batteriet
- Fjern det plastdæksel, der beskytter tændspolen
- Afmærk kabelforbindelserne
- Afmontér fastgørelseselementerne og fjern den defekte tændspole
Hvis du gerne vil se, hvordan det skal gøres med egne øjne, så kan du evt. søge inspiration via videoguides ved kilden. Disse guides er af og til lettere at følge end skriftlige guides. Er du ikke sikker på, at du kan løfte opgaven selv, så bør du kontakte en kompetent mekaniker.
Kilder: