Som bilejer er der naturligvis mange ting, du skal have for øje, så du sikrer dig en bil med optimal sikkerhed og komfort, men samtidig er forholdsvis økonomiske at køre rundt i. Der er mange bildele, du skal være opmærksom på, men en af de vigtigste dele af din bil er og bliver dækkene. Bildæk er det eneste på bilen, der har direkte kontakt med vejen, og derfor er det essentielt, at du sætter dig godt ind i, hvilke dæk der er de bedste for din bil og dit behov.
Skift dæk efter årstiden
De fleste danske bilejere kører med sommerdæk i løbet af de varmere måneder og vinterdæk, når der begynder at komme glatte veje og frostvejr. At skifte dæk hvert halve år er det mest almindelige, men oftest også det mest optimale i forhold til både sikkerhed, økonomi og komfort.
Et godt råd, hvis man kører med sommer- eller vinterdæk, er at skifte dem i god tid. Mange bilejere skifter over til sommerdæk eller vinterdæk alt for sent. Udover at sikkerheden mindskes, slider det hårdt på dækkene, hvis de bliver udsat for veje, de ikke er udviklet til at kunne håndtere.
Skal du ud at investere i nye vinterdæk er der flere ting, der kan være relevant at undersøge. Tidligere har man anbefalet smalle vinterdæk, så de lettere kunne køre sig ud af sne og slud, men det er ikke længere nødvendigt, når det kommer til nyere dæk – nærmest tværtimod. Det, der til gengæld er vigtigt, når det kommer til vinterdæk, er dækstørrelsen og mønsterdybden.
Selv om færdselsloven kræver en mønsterdybde på minimum 1,6 mm, så mener flere eksperter, at det er alt for lidt, og at man i stedet bør have en mønsterdybde på minimum 4,0 mm, når det gælder vinterdæk og mindst 3,0 mm, når det drejer sig om fornuftige og ideelle sommerdæk. Derudover anbefales det, at man er opmærksom på dækstørrelsen ved den standardmontering, som ens bil har ved levering, og at man forsøger at passe denne størrelse med de nye vinterdæk, man køber.
For sommerdæk gælder det blandt andet, at man anskaffer sig dæk, der kan håndtere våde og glatte veje. Det er yderst vigtigt, at ens sommerdæk er i stand til at stå fast på en våd vej, så man ikke skrider ud af vejbanen og ender i rabatten.
Et andet alternativ
Er du en af de bilejere, der oftest bruger din bil i byerne, hvor der regelmæssigt bliver ryddet for sne og spredt salt på vejene, og er du ikke afhængig af at skulle køre bil i al slags vejr? Så kan helårsdæk være en god og fornuftig mulighed for dig. Helårsdæk er et forsøg på at kombinere sommer- og vinterdæk, så du ikke behøver at skifte dæk på bilen hvert halve år.
Fordi der er så stor forskel på optimale dæk til henholdsvis sommer- og vinterperioden, giver det næsten sig selv, at man altså ikke helgarderer sig med helårs dæk. Dage, hvor der er risiko for frostglatteveje, anbefales det faktisk, at man undgår at køre med helårs dæk så vidt muligt, og bliver den danske sommer meget våd, skal man være ekstra forsigtig for ikke at skride ud i rabatten, hvis man kører i en bil med helårs dæk.