Leasing af kontormøbler – kan det betale sig?
Hvis du overvejer at anskaffe dig nye kontormøbler, så er der flere muligheder. Der er mange, der tror, at det kun er muligt at købe dem til fuld pris. Faktum er dog, at det ikke forholder sig således. Hvis du er ved at starte op, hvis du har lav likviditet i dit firma eller hvis du blot ønsker et bedre cashflow, så kan du overveje at lease dine kontormøbler. Det er noget, der i løbet af det seneste stykke tid er blevet mere populært – og populariteten går bestemt kun op.
Det er også noget, der betyder, at det er værd for dig, at du vælger at se nærmere på det. Der findes i dag et stort antal danske forhandlere, der også tilbyder leasing af kontormøbler. Derfor kan du med garanti også finde et sted, hvor de har et udvalg af møbler, der tiltaler dig. Det er dog vigtigt, at det understreges, at du ikke altid kun skal se på det kosmetiske aspekt, da den økonomiske del af det naturligvis også skal være i orden, når du leaser kontormøbler.
Hvornår kan det betale sig for mig at lease kontormøbler?
Der er mange selvstændige, der har stillet sig selv spørgsmålet om, hvorvidt de skal købe eller lease deres kontormøbler og hvornår det kan betale sig for dem at lease. Faktisk kan det betale sig i stort set alle sammenhænge. Hvis du ved, at du ikke skal have de samme møbler i f.eks. 5 eller 10 år, så kan det sagtens betale sig. Dertil er det ofte også markant nemmere at skabe et lækkert kontormiljø, hvis du ikke skal have et stort femcifret beløb op af lommen.
Derfor handler det i høj grad også om, at tage din egen situation op til overvejelse, så du kan finde ud af, om det er noget, der rent faktisk er hensigtsmæssigt for dit vedkommende eller du derimod er bedre tjent med i stedet at købe det. Hvis du f.eks. kun skal bruge kontormøbler til dig selv eller få ansatte, så skal prisen ikke presses synderligt meget før, det godt kan betale sig, men hvis du derimod skal bruge udstyr til mange hundrede ansatte, så er det noget andet.
Husk at indregne afskrivningerne
Når du skal vurdere, om du skal lease dine kontormøbler eller ej, så er det vigtigt, at du både er opmærksom på prisen, men det er mindst lige så vigtigt, at du sørger for at holde fokus på afskrivninger. Hvis afskrivningerne på de møbler, du har i sinde at lease er større end leasingprisen, hvis du i stedet valgte at købe, så er det naturligvis et billede på, at det er en god idé, at du vælger at lease i stedet for at købe dem.
Ovenstående er desuden noget, der er aktuelt, uanset om du skal bruge få eller mange møbler. Dertil skal det også gøres klart, at det er noget, der er aktuelt, hvad end du handler med optioner eller du derimod netop er startet som selvstændig speditør. Husk dog altid, at det er vigtigt, at du regner på det, inden du beslutter dig for noget.