Man skal ikke ændre noget der fungere. Man skal ikke skifte, blot fordi man får en fiks ide. Det må være noget af det der er basis i tankegangen hos de konservative tyskere i Stuttgart. Mercedes E-klasse har nu været på markedet siden 1984. – Ja du læste rigtigt, hele 32 år for samme klasse. Den nye model 2016 er ved at være på gaden nu. Lad os kigge nærmere på den nye E klasse som kommer på gaden i slutningen af 2016!
En rigtig sparegris
Man kan med få ord beskrive den store forskel: Lavere, sporty og elegant. Det er helt tydeligt, at der er fokus på at den nye model i E-klassen bliver et spændende bekendtskab. Designet er yderst elegant, køreegenskaberne er med de aerodynamiske linier om muligt forbedret. Den tidligere så kendte stejle bagende er nu blevet til en mere kurvet og dynamisk bagende. Akselafstanden er øget, hvilket giver en fabelagtig forbedring i benpladsen, og bredden er også øget.
Vægten på den nye E-klasse er reduceret væsentligt med udbredt brug af aluminium. Under karrosseriet er en MRA platform som kendes fra blandt andet CLS og C-klassen.
Den er også sjov at køre. Den model vi ser mest frem til, har en 2 liters diesel, 6 cylinder motor (række), med “kun” 279 diesel hestekræfter, 9-trins automatgearkasse og ikke mindst et plug-in-hybrid system. Forbrug forventes at være mellem 30 – 35 km/l ved blandet kørsel.
Der er masser af spændende udstyr i den nye Mercedes E-klasse. En af de efter vores mening helt vilde ting er ikke standard, men på modellen med 9-trins gearkasse kan man stige ud af bilen. Tage mobiltelefonen frem, og bruge den til at parkere bilen. Det er rigtigt smart. En sikkerhedsdetalje er Færdselstavleasisstenten som kan registrere fartbegrænsninger, indkørsels- og overhalingsforbud samt ophævelse af disse og gøre føreren opmærksom på dem. Hvis du kører ind i en gade imod den foreskrevne køreretning, på trods af at der er skiltet med indkørsel forbudt, udsender systemet en optisk og akustisk advarsel.
Systemet hjælper effektivt føreren med at overholde færdselsreglerne, hvilket giver en større køresikkerhed. Det gælder især på lange monotone strækninger med færdselstavler med skiftende meddelelser, på strækninger med vejarbejde eller i byer. Færdselstavleassistenten viser de registrerede færdselstavler i realtid.
På brøkdele af et sekund kontrolleres det, om de billeder, som kameraet bag forruden optager, stemmer overens med de tavler, der er lagret i systemet. Desuden afstemmes tavlerne med oplysningerne i navigationssystemet.
Generelt må man sige, at elektronikken udvikler sig med lynets hast, og både omkring sikkerhed, info, navigation og bilkørsel får man til stadighed nye faciliteter. Den nye E-klasse er ikke anderledes. Elektronikken hjælper til at gøre din kørsel så sikker som overhovedet mulig. Vi vil ikke remse alt op, for vi kan vel blot sige: Den har alt!
Man må sige Mercedes, med denne nye luksus karrosse bliver en hård konkurrent især mod BMW.
På leasingfronten er Mercedes E-klasse en af de meget solgte. Den nye model bliver naturligvis også en god leasingmulighed. Du kan læse mere om leasing af en ny Mercedes E-klasse på Mercedes Danmarks webside.
Kunne du tænke dig at se hvilke muligheder du har for at finde en god tysk leasing bil kan du klikke på vores udvalg af Mercedes.
Priserne starter ved ca. 2.500 kroner for en god Mercedes E-klasse, og så er du altså godt kørende!